keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

VINKIT ONNISTUNEESEEN ELÄMÄNTAPAMUUTOKSEEN OSA 2: RUOKA 

ruokaelämäntapamuutospostaus
Jokunen aika sitten kirjoittelin teille motivaation tärkeydestä elämäntaparempassa, ja nyt ois toisen osan, ruuan vuoro! Yleinen fakta on se (jos nyt puhutaan normaalityötä tekevästä ihmisestä, jolla iso osa päivästä menee töissä/koulussa/perheen/ystävien kanssa) että pelkkä liikunta ei laihduta, vaan laihduttava tekijä on juurikin ruokavalio. Useemmastakin paikasta oon lukenut, että ruokavalio on 80 % laihtumista ja liikunta vain tuo pieni kaksikymmentä prosenttia. Liikunta tietty muokkaa kroppaa ja ylläpitää hyvinvointia, mut siitä lisää myöhemmin!

Mä en treenaa mihinkään kisoihin tai yritä tiputtaa painoa räjähdysmäisen nopeasti, vaan yritän etsiä niitä mulle sopivimpia ruokailutottumuksia, joiden avulla voisin nauttia hyvästä olosta ja hoikasta kropasta koko vuoden ympäri monia vuosia eteenpäin. Siksi haluankin terveellisen syömisen olevan mukavaa ja nautittavaa, ei pakkopullaa! Tässä mun vinkit onnistuneisiin ruokamuutoksiin:

Säännölliset ruoka-ajat. Mä söin ennen tosi epäsäännöllisesti, ja sen kyllä huomas olostakin. Maha oli kipeä, huono olo ja makeanhimo iskivät illasta tai joskus jo iltapäivästä, maha oli turvonnut ja olin paljon väsyneempi. Nyt syön kahden - neljän tunnin välein ja otan oman eväät mukaan jos tiedän etten pääse (terveellistä) ruokaa tai välipalaa mistään ostamaan ja ruokavälit venyis liian pitkäksi.

Sokerin vähennys. Sokerikoukusta on mahdollista päästä eroon, vaikka se alussa saattaakin tuntua vaikealta. Mun ongelmana oli ennen myös Light kolajuomat, mutta nyt oon päässyt myös niiden juomisesta eroon! Niistä kun kiistellään tosi paljon että ovatko lihottavia vai eivät ja muutenkin niiden terveysvaikutuksista, joten päätin et parempi vain vähentää tosi paljon ennemminkin kuin jäädä odottelemaan mahdollisia terveyshaittoja. Myös suklaakoukusta oon päässyt irti, ja nykyään myös kauppareissut hoituu ilman sitä heräteostospatukkaa! 

Veden juonti. Vesi on terveellistä ja pitää kropan aineenvaihdunnan kunnossa, kaikkihan sen tietää, heh. Mä en yhtään tykkää Turun vedestä eikä mun hanasta saa niin kylmää vettä että sitä mitenkään olisi kiva juoda. Siksi mulla onkin jääkaappi täynnä vesipulloja, joista on kiva siemailla keittiössä käydessä tai janon yllättäessä. Pulloon mahtuu myös paljon enemmän kuin peruslasiin ja se on mukava ottaa sohvalle viereen! 

Älä muuta ruokailutottumuksiasi liian radikaalisti. Jotkut kannattavat pussikeittoja tai hiilihydraatittomia, mutta ainakin mulle itselle tuntuisi vaikealta hypätä yhtäkkiä täysin erilaiseen ja sosiaalisesti hieman haastavaan ruokavalioon (testattu on). Jos rakastat pitsaa ja suklaata, on vaikea luopua niistä täysin. Siksi kannattaakin vain vähentää ja opetella pienentämään annoskokoja; päivittäisen suklaalevyn sijaan siirry ensin pienimpiin patukoihin, sitten kerran viikossa tapahtuvaan karkkipäivään ja lopulta syö herkkuja vain juhlissa tai kylässä - kuten mä teen. Toisaalta taas jos yksinkertaisesti vihaat kaurapuuroa ja raejuustoa, älä syö niitä vaikka ne kuinka olisivatkin terveellisiä. Elämäntapamuutoksen ei ole tarkoitus olla pakkopullaa vaan elämää

Älä kiellä itseltäsi mitään. Jonkin ruoka-aineen täysi kieltäminen saattaa aiheuttaa ihan mielettömän himon sitä kohtaan ja pahimmassa tapauksessa ahmimiskohtauksen ja morkkiksen. On ok syödä silloin tällöin suklaata tai nauttia kuohuvaa ystävän syntymäpäivillä, leipoa keksejä (toki näistäkin on mahdollista tehdä keveitä versioita!) vanhempien tullessa käymään tai syödä pikkujoulujuhlissa joulutorttua. Kunhan kohtuus pysyy eikä herkkujen syöminen ole päivittäistä eikä keksi koko ajan "turhia" syitä napsia herkkuja! 

Mitenkö mä ite sitten syön? Terveellistä ja helppoa kotiruokaa; lihaa, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita kuten maustamatonta rahkaa, - jogurttia ja maitoa, täysjyväriisiä sekä -pastaa, marjoja, silloin tällöin leipää margariinilla ja juustolla sekä puuroa. Välillä  tulee käytettyä myös hunajaa makeuttajana, mausteita ruuan kanssa sekä syötyä herkkujakin - nykyisin kylläkin vain vanhemmilla tai isovanhemmilla käydessä. Mä uskon siihen, että kun arkiruokailut on kunnossa ja liikunta osa elämää, tippuu painokin vaikka välillä herkuttelisikin!

Miten te syötte? 

2 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Ja ihan totta :-)

    Elämäntapamuutoksen pitää olla elämää!

    VastaaPoista