sunnuntai 22. helmikuuta 2015

MITÄ SÄÄ SYÖT? 

DSC_0798
Kesäkuntoon pääseminen ei onnistu pelkän liikunnan avulla, joten myös sapuskapuolen on oltava kunnossa. Toisin kuin monelle tuntuu olevan, mulle just ruokapuoli on se "helppo" osuus, kun taaseen liikkumaan joutuu joskus lähtemään hammasta purren. 

Mun ruokavaliossa avainsanoja ovat säännöllisyys, terveellisyys ja kotiruoka. Opiskelijabudjetilla  kitkuttaessa käytän mielelläni ruuanlaitossa halpoja aineksia; kanaa, riisiä, pastaa, halpoja vihanneksia ja hedelmiä, rahkaa, kananmunia ja viime syksyisiä marjoja. Superfoodeja sun muita ei siis täällä blogissa tulla näkeemään! :D Välillä tietysti pääsen herkuttelemaan myös kalalla ja pihveillä, kun saan äipän mukaan kauppaan, hah! 
DSC_0038
Kuten aiemmin mainitsin, on säännöllisyys ihan ykkösjuttu mun "kesäkuntodieetissä" - ja toivottavasti ihan koko loppuelämän ruokavaliossa. Ja just tä säännöllisyys on se mun ongelmakohta - yksinkertaisesti unohdan syödä kahden-neljän tunnin välein, ja se kostautuu mielettömänä "huonon ruuan" himona - näinä hetkinä voisin syödä levyittäin suklaita ja heseaterioita.

Siksi oonkin kehittänyt tähän ratkaisun. Mä olen yksinkertaisesti päättänyt ajat jolloin syön, ja pyrin noudattamaan näitä lähes orjallisesti. Jos listassa lukee että syön kolmelta, syön kolmelta enkä kahdelta tai viideltä. Näin oon onnistunut pitämään makeannälän poissa, ja oonpa huomannut että aina "oikeaan" aikaan rupeaa nälkäkin koputtelemaan, vaikka aiemmin saatoin olla koko aamupäivänkin syömättä eikä nälkää silti juuri tuntunut!

Mun omat ruoka-ajat menee näin; herään 11.30 ja popsin aamupalan hieman sen jälkeen, lounaan kolmelta ja välipalan puoli kuudelta. Päivällisen aika on 20.00 ja iltapalan syön joko puoli yhdeltätoista tai vasta 4.30 riippuen siitä, onko mulla töitä. Teen siis yötöitä, ja töissä vierähtääkin kolme-neljä yötä viikossa noin yhdestätoista neljään. Tän lisäksi luen pääsykokeisiin, joten päivät vierähtää usein kotona. 
kesäksksk
Sit päästäänkin otsikon kysymykseen. Ok, mä syön säännöllisesti, halvalla ja terveellisesti, mutta mitä? 

Mun ruokavalion pohjana toimii Fitfarmin ilmaisohjelma GofatGo. Oon ottanut ruokavaliosta monia vaikutteita, kuten aterioiden mallin ja ruoka-ajat. Omasta mielestäni kyseinen dieetti on kuitenkin hieman liian "raju" sekä yksipuolinen, enkä usko että orjallisesti jaksaisin noudattaa sitä paria viikkoa enempää. Niimpä oon soveltanut sen itselleni sopivaksi, ja aterioita tuutte näkemään jatkossa enemmänkin. Tässä postauksessa nyt muutamia! 

GoFatGo:n alkuperäisohjeen löydät seuraavan kuvan alta. 
DSC_0292
GoFatGo:n alkuperäisohje


Aamiainen

45g kaurahiutale
100g raejuusto, rasvaton
150g mehukeitto, sokeroimaton / 100g pakastemarjoja
+Fast Omega3 2kpl

Lounas

100g kana / 100g naudanliha max 10% / 100g kala
50g kananmunanvalkuainen / 25g raejuusto, rasvaton
200g vihanneksia vapaavalinnaisesti
10g oliiviöljy

Välipala

1kpl Pro-Fx lo-carp bar / 40g Fast Dietmix / 250g maitorahka + 100g pakastemarjoja

Päivällinen

100g kana / 100g naudanliha max 10% / 100g kala
40g riisi / 40g pasta / 170g peruna / Real-täysjyväleipä 2 viipaletta
200g vihanneksia vapaavalinnaisesti

Iltapala

250g maitorahka / 150g raejuusto, rasvaton
150g mehukeitto, sokeroimaton / 100g pakastemarjoja
10g vehnälese
+Fast Omega3 2kpl

Palautusjuoma (heti välittömästi treenin jälkeen, vain treenipäivinä)
40g Fast Dietmix

Rasvanpolttoon
Fast Burner 2-3 kapselia aamulla ja 2-3 kapselia iltapäivällä
Fast Green tea 1 kapseli aamuisin
piltti
Miten mun ruokavalio sitten poikkeaa tästä ohjeesta? Kuten aiemmin mainitsin, en noudata ohjetta niin orjallisesti mm. kanamunista syön keltuaiset vaikka tämä dieetti sen kovin kieltääkin. En myöskään aio käyttää minkäänlaisia dieetin tai treenin tehostajia, ja siksi rasvanpolttajia sun muita mun ruokavaliosta ei löydy. Vitamiineista sen sijaan otan kalaöljyä sekä monivitamiinia. 


Myöskään proteiinipatukoita tai palautusjuomia en aio nauttia, vaikka monet niiden positiivisiin vaikutuksiin uskovatkin. Haluan nauttia kalorini oikeasta itsetehdystä ruuasta, herkullisista hedelmistä ja maukkaista välipaloista! Myös aamupalan oon muokannut itselleni sopivaksi, sillä toi puuro-raejuusto-yhdistelmä kulki joka aamu muutaman lusikallisen jälkeen roskikseen. Ei vaan mee alas vaikka kuinka yritin! 

Näin mä siis syön (tai ainakin pyrin syömään, heh!) Ruokakuvia tulossa lisää lähiaikoina, siitä sitten ainakin saa kuvan että mitäs kaikkea mun tulee suuhun laitettua! 

2 kommenttia:

  1. Mitä toi rasvanpoltto kapseli on? Auttako de oikeesti? Mistä sitä saa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuin tekstissä kerroin niin en käytä mitään lisävalmisteita jos perus d-vitamiinia ei lasketa :d oon lukenut noista rasvanpolttajista kuitenkin jonkun verran, jotkut uskovat niiden toimivuuteen ja jotkut eivät. Oon lukenut paljon että ne lisäisi energiaa jaksaa vetää treeni kovemmin,mutta henkkoht en siis osaa sanoa juuta enkä jaata! Rasvanpolttajia saa esimerkiksi netistä. Suosittelen googlaamaan kokemuksia jos kyseisiä tuotteita aiot hankkia! Huomioi myös se että rasvanpolttajissa on eroja ja valmistajia monia (:

      Poista