maanantai 4. toukokuuta 2015

HUS POIS MAKEANHIMO!

kollaasimakeanhimopostaukseen
Jokaiselle se iskee joskus. Toisille useammin, toisille harvemmin. Nimittäin makeanhimo. Erityisesti laihduttaessa usein vaivaava makeanhimo on kaikkea muuta kuin toivottu vieras - jatkuva makeannassuttaminen kun saattaa hidastaa tai jopa pilata koko laihiksen.
Oon ollut aikaisemmin aikamoinen makeanapostelija (mun heikkous on ehdottomasti suklaapatukat & irtokarkit.... Tosin myös kaikki suolainen kelpaa myös paremmin kuin hyvin) ja voin kertoa että erityisesti alussa makeasta eroon pääseminen (tai sen reipas vähentäminen) oli aikamoista taistelua. Edelleen makeanhimo vaivaa välillä, jopa niin kovin että tekisi mieli astella kauppaan ja ostaa sen hyllyt tyhjäksi kaikista herkuista. Nykyhetkenä pystyn kuitenkin hyvin hillitsemään makeanhimoni, ja oon huomannut että nykyään makeanhimo iskee harvemmin ja harvemmin. Kehitystä silläkin saralla! Tässä postauksessa jaankin teille mun parhaat vinkit välttää kaappien tyhjennys kun makeanhimo iskee. 

Näin ennaltaehkäiset makeanhimoa

Säännölliset ruokailutottumukset. Älä skippaa aterioita, pidä ruokailuvälit 2-4 tunnissa ja syö usean kerran päivässä. Näin verensokerit eivät pääse laskemaan alas eikä makeanhimo iskemään. 
Älä osta kotiin herkkuja. Kaapissa odottava sipsipussi on helppo valinta - sen sijaan kauppaan meno vaatii hieman vaivaa. Kun kaapista löytyy vain terveellistä ruokaa, sitä todennäköisemmin ei tule natustettua makeanhimoon - ja vaikka tulisikin, kaurapuuroannos tai kurkku ei tuhoa hyviä tuloksia kuten jättikokoinen sipsipussi. 
Pidä jääkaapissa aina terveellisiä ruokia lounaan, päivällisen ja välipalojen tarpeisiin. Kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään ja vatsassa kurnii nälkä, lähipitseria (joita löytyy muuten kaksi kappaletta allekirjoittaneen kämppää vastapäätä) houkuttelee yhtäkkiä yllättävän paljon.
Käy kaupassa listan kanssa. Jos kauppa ja sen hintataso on hyvin tuttu, voi mukaan ottaa vain juuri ostoksiin riittävän määrän käteistä - näin heräteherkkuihin ei jää rahaa. 

Vinkkejä kun makeanhimo iskee

Iskikö makeanhimo säännöllisistä ateriaväleistä huolimatta? Ei hätää, tässä muutama mun käyttämä keino makeanhimon karkoittamiseen! 

Ensiapuna kannattaa kokeilla juoda vettä. Vaikkapa puolen litran pullollinen. Mulla yleensä pieni makeanhimo lähtee jo tällä. 
Rouskuta vihanneksia. Pilko kurkkua, porkkanaa ja selleriä lautaselle. 
Tee jotain mikä vaatii keskittymistä. Mä itse tykkään katsella erilaisia meikkitutoriaaleja ja kokeilla erilaisia meikkejä, jonka lisäksi oon taas löytänyt mun vanhan harrastuksen, neulomisen. Sukista tuli aivan erikokoiset, mutta ainakin se piti kädet poissa napostelusta, hah! 
Ota nokoset. Pienet päiväunet on aina hyvä idea, kun on aikaa. Nukkuessa myös syöminen on kovin vaikeaa ;)
Pidä itsesi liikkeessä/kiireisenä. Pitkä aika sohvalla telkkaria tuijottaen aiheuttaa ainakin mulle makeanhimoa. Kavereiden kanssa hengaillessa tai kämppää siivotessa makeanhimo harvemmin iskee. 
Kokeile vanhoja vaatteita/motivaatiovaatteita. Vie ihmeen hyvin makeanhimon mennessään kun huomaa ettei viime kesän farkut mene jalkaan tai että motivaatiomekkoon on vielä jokunen sentti matkaa. Mua tosin motivoi tän lisäksi myös jos motivaatiovaatteet mahtuu päälle. Ne motivoi siis lähes joka tilanteessa! Kaupoilla ollessa tä toimii myös niin, että sovittelet juuri niitä bikineitä jotka haluaisit tai sitä tiukkaa mekkoa jota haaveilet pitäväsi ennen kesän loppua! 
Mene suihkuun/kylpyyn. Kuuma suihku on yksi maailman ihanimmista asioista. Hyväntuoksuisilla kuorinta-aineilla ja vartalorasvoilla läträtessä myös makeanhimo unohtuu nopeasti! 
Lähde liikkumaan! Kävelylle tai vaikkapa kunnon hikiryhmäliikuntatunnille. 
Lue muiden onnistumisista. Netin keskustelupalstat on täynnä sellaisten ihmisten laihdutuskertomuksia, jotka ovat onnistuneet karistamaan kymmeniä kiloja. Motivoi jatkamaan omaakin projektia täysillä!
Pese hampaat. Mä oon joskus lisäksi "shokkihoitona" puraissut palan tomaattia hampaiden pesun jälkeen. Voin kertoa että maistuu aivan hirveälle. Häviää muuten makeannälkä alta aikayksikön, maku on niin kamala:D

Tässä mun vinkit! Millä tavalla te pidätte makeanhimon poissa? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti